Page 19 - dtcf-tanıtım-kitapcığı
P. 19

Bilgi ve Belge Yönetimi


        Bölümü


                   Öğrenim Süresi        (4)
                   Puan Türü             ( EA)
                   Hazırlık Sınıfı       (İsteğe Bağlı-İngilizce Hazırlık Programı)

                   Eğitim Dili           (Türkçe)

              Bölüm Hakkında

              Ankara  Üniversitesi  Bilgi  ve  Belge  Yönetimi  Bölümü,  1954-1955  öğretim  yılında
              “Kütüphanecilik  Enstitüsü”  adı  altında  kurulmuştur.  Kütüphanecilik  Eğitiminin  resmi  olarak
              üniversite düzeyinde verilmeye başlamasıyla Kütüphaneciliğin Türkiye’de bir meslek olarak
              kabul  edilmesi  sağlanmış,  mesleki  çalışmalar  bilimsel  niteliğe  kavuşmuştur.  1964  yılında
              “Kütüphanecilik Bölümü” adını alan bölüm, daha sonraki yıllarda kurulan diğer Kütüphanecilik
              Bölümlerine köklü bir örnek olmuştur.
              Bölümün  amacı  başlangıçta  kütüphaneci  yetiştirmek  iken,  sonraki  tarihlerde  bu  amacının
              kapsamını  genişletmiştir.  1970’den  başlayarak  bilgi  bilim  ile  ilgili  dersler  programlarda  yer
              almaya  başlamıştır.  1989-1990  öğretim  yılında  Dokümantasyon-Enformasyon  ile  Arşivcilik
              Anabilim Dalları oluşturulmuş, böylelikle Kütüphanecilik de dâhil olmak üzere üç Anabilim Dalı,
              bölümün bünyesinde yer almıştır. Her türlü bilgi kullanıcısının, hangi ortam üzerinde olursa
              olsun, bir bilgi merkezine bağımlı kalmaksızın, gereksinme duyduğu doğru ve anlamlı bilgiye
              hızla  erişmesini  içeren  bir  kavram  olan  bilgi  bilim,  özellikle  Dokümantasyon-Enformasyon
              Anabilim  Dalı  programlarında  yoğun  olarak  işlenmiştir.  Günümüzde  bilgi  ve  iletişim
              teknolojilerinde meydana gelen gelişmeler, bilginin işlenebilme, erişilebilme ve iletilebilme
              kapasitesini  artırmış  ve  hızlandırmıştır.  Ağlar  sayesinde  birbirine  bağlanabilen  bilgisayarlar
              aracılığı  ile  dünya  küçülmüş,  küreselleşme  olgusu  yaygınlık  kazanmıştır.  Teknolojinin  ve
              Internet’in sunduğu olanaklar, ağa aktarılan bilgi miktarı ile bilginin erişim ve dolaşım hızını
              büyük ölçüde artırmıştır. Bu durum, ekonomik ve toplumsal yapıyı derinden etkileyen hızlı
              değişim ve dönüşümlere yol açmaktadır. İçinde bulunduğumuz çağı simgeleyen ‘bilgi’, doğal
              olarak  bu  çağa  özgü  toplumun,  niteliğini,  iş  görme  yöntemleri  ve  iş  süreçlerini  de
              değiştirmektedir.  Bilgi  toplumunu  oluşturacak  bireylerin  sorun  çözme  ve  karar  verme
              aşamalarında  bilgiye  gereksinim  duyan,  gereksinim  duyduğu  bilgiye  erişebilen,  onu
              yorumlayabilen,  kullanabilen  ve  edindiği  bilgiyi  temel  alarak  yeni  bilgiler  üretebilen  ‘bilgi
              okuryazarları’ olmaları öngörülmektedir. Teknolojinin değiştirdiği bir toplumda, bireylerin bilgi
              okuryazarı olma zorunluluğu, kütüphaneleri ve diğer bilgi merkezlerini, bilgi okuryazarlığını
              öğreten bir eğitim merkezi haline dönüştürmüştür. Kütüphaneciler, günümüzde, geleneksel
              kütüphanecilik  işlemlerinin  yanı  sıra  bilgi  paylaşımı  ve  yayımını  artırmak  için  bilgi
              teknolojilerinin kullanımı yollarını da öğreten kişiler olmuşlardır.
              Bütün bu gelişmeler, genelde bilgi çağını yakalama yolunda ilerleyen Türkiye’yi, kuruluşundan
              bu yana üniversite düzeyinde kütüphaneci yetiştiren bölümümüzü etkilemiştir. Eğitilen insan
              gücünün  çağın  gerektirdiği  nitelikler  doğrultusunda  yetiştirilmesi  yönünde  değişiklilikler
              yapılmıştır.  Özellikle  1990’lı  yıllardan  başlanarak  kütüphanecilik  kavram  ve  anlayışındaki
              gelişmeler, ders programlarına da yansıtılmıştır.

                                                          19
   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24