Page 38 - dtcf-tanıtım-kitapcığı
P. 38
Latin Dili ve Edebiyatı
Anabilim Dalı
Öğrenim Süresi ( 4 )
Puan Türü ( DİL)
Hazırlık Sınıfı (İsteğe Bağlı-İngilizce Hazırlık Programı)
Eğitim Dili (Türkçe)
Anabilim Dalı Hakkında
Lâtin Dili ve Edebiyatı Ana Bilim Dalında dil, abc’den başlayarak ele alınmaktadır. Bunun
için ilk iki yılda haftada sekiz saat olmak üzere kuramsal ve uygulamalı yöntemle dil bilgisi
ve dilin yapısı öğretilmektedir. Bunun yani sıra haftada dört saat Roma toplumu ve yazını
tanıtılmaktadır. Dilin yapısı V.-VI.-VII.-VIII. yarıyıllarda sentaks (cümle bilgisi) dersleriyle
daha ayrıntılı olarak ele alınmaktadır (haftada dört saat). Öte yandan Lâtin düz yazısı ve
şiirinden örnekler okutulmaktadır (haftada sekiz saat). Öğrenciler, Yunan Dili Edebiyatı
Ana Bilim Dalının bütün derslerinden sorumludur. Bunun dışında yaşayan diller, Tarih,
Felsefe, Arkeoloji, v.b. ana bilim dallarından seçmeli ders alabilirler. Yunancada nasıl
‘gramma, atos n.’ ‘harf, harfler toplamı, yazı anlamına geliyorsa, Lâtincede ‘littera, ae f.’
‘harf’, bunun çoğulu olan ‘litterae, arum f.’ ‘harfler toplamı, yazı, yazın’ demektir. Yazıya
dökülen ne varsa, yazılı her konu ‘litterae’dir: Tıp, hukuk, astronomi, tarım, coğrafya,
matematik, felsefe, bilim, politika, insanin kendisi, duygu, düşünceler, yazın, v.b.
dolayısıyla Roma yazını dersleri, bu tur konuları içerdiği için, geniş kapsamlıdır. Sosyal
bilimlerden özellikle Eski Çağ ve Orta Çağ, bir ölçüde de Yeni Çağ tarihi, felsefe, arkeoloji
ile yasayan bati dilleri ve yazınları alanlarında özgün kaynaklara Lâtincesiz başvurulamaz.
Geçmişin kalıntılarının gömülü olduğu ya da buluntularla dolu yurdumuzda Lâtince
öğrenimi bunları değerlendirme açısından büyük önem taşımaktadır. Kimi Osmanlı
arşivlerini okuyup değerlendirebilmek için Lâtinceye gereksinim vardır. Bati düşüncesinin
ve uygarlığının klâsik yazına dayanması nedeniyle batıyla ilgili sosyal bilimler üzerinde
araştırmada bulunacak kişiler için Lâtin dili ve yazını özellikle gereklidir. Lâtin Dili ve
Edebiyatı Ana Bilim Dalında 8 yarıyıl boyunca öğrencilere Eski Çağ ve Orta Çağ üzerine
araştırma yapmak için formasyon vermek amacı güdülmektedir. Bu ana bilim dalını
bitirenler, hevesli olmaları durumunda bu alan ve konulara yönelebilirler. Ancak uygulama
göstermiştir ki, öğrencilerimizin çoğu, özel ve kamu kesiminde iş bulabilmiştir, pek azı ise
mesleğine en yakın olarak müzelerde çalışmaktadır. Yüksek lisans ve doktora yapmaları
durumunda ise üniversitelerde görev alabilmektedirler.
38