Page 25 - dtcf-tanıtım-kitapcığı
P. 25

ilişki vb. dış faktörlerle Türk dili, bütün dillerde olduğu gibi bir yandan değişmiş, bir yandan
              da kollara, diyalektlere ayrılmıştır. Diyalekt farklılıklarının derecesinin 20. yüzyıl öncesi dil
              tarihinde önemli olduğunu söylemek oldukça güçtür. Ancak bu durumun, bugün de devam
              ettiğini  dile getirmek gerçeği tam yansıtmaz. 20. yüzyıl Türk dili alanı dışarıdan şuurlu dil
              planlamalarına  tâbi  tutulduğu  bir  yüzyıldır.  Genel  Türk  dilinin  lehçelerini  “dil”  konumuna

              getirme  yönünde çalışmalar olarak tanımlanabilecek Sovyet dönemi merkezî dil planlaması
              çalışmaları  ve  buradan  geçerek  bu  dil  planlaması  kapsamındaki  mahallî  uygulamalar  20.
              yüzyılda  Türk  lehçeleri  arasındaki  anlaşılabilirlik  oranının  düşmesine  yol  açan  önemli  dış
              faktörlerden biri olmuştur. Öte yandan, Rus dilinin bir üst dil olarak bütün sosyo-kültürel ve
              ekonomik,  resmî  olarak-olmayarak  bütün  kurumlarda  konuşulması,  yazılması,  kısaca
              kullanılması Sovyet alanı Türk dilinin çeşitli lehçelerini konuşanları ana dili kaybı tehlikesiyle
              karşı  karşıya  da  getirmiş,  kısıtlı  ana  dili  kullanımı  Türk  lehçelerinin  tabiî  gelişmelerini
              önlemiştir.  Lehçeler  arası  etkileşimin  de  ortadan  kalkmış  olması  Türk  lehçeleri  arasındaki
              ayrılıkların keskinleşmesine yol açmıştır. İletişimin bütünüyle Rusçada yapılması da, böylece
              lehçe ayrılıklarını gösteren özelliklerin farklı lehçe grubu üyeleri tarafından fark edilmesini de
              önlemiştir. Bugün Türk lehçelerinin büyük bir kısmı devlet dili, yazı dili, edebî dil, edebiyat
              dili vb. konumlarında kullanılmaktadır: Azerbaycan, Türkmenistan, Özbekistan, Kazakistan,
              Kırgızistan  Cumhuriyetleri;  Rusya  Federasyonu  içinde  Tataristan,  Başkurdistan,  Çuvaş,

              Kabartay-Balkar,  Karaçay-Çerkes,  Dağıstan,  Tuva,  Saha  (Yakut),  Altay,  Hakas
              Cumhuriyetlerinde,  bu  cumhuriyetlerin  adıyla  aynı  adı  taşıyan  Türk  lehçeleri  bu  sayılan
              cumhuriyet, bağımsız cumhuriyet ve/veya muhtar cumhuriyetlerde belirtilen statüye sahiptir.
              Çin  Halk  Cumhuriyeti’nde  özellikle  Doğu  Türkistan  bölgesinde  yaşayan  “azınlık  millet
              statüsündeki” Uygur Türklerinin de dil kullanım seviyeleri Sovyet dönemi Türk lehçeleri dil
              durumuna benzerlik gösterir. Çin Halk Cumhuriyeti’nde Sarı Uygur ve Salarlar başta olmak
              üzere  başka  Türk  lehçe  gruplarına  üye  Türkler  de  vardır.  İran  başta  olmak  üzere  Irak  ve
              Suriye’de, ayrıca Balkan ülkelerinde, Moldova, Ukrayna gibi eski Sovyet cumhuriyetlerinde,
              Afganistan ve Tacikistan’da da çok sayıda Güney-batı (Oğuz), Güney-doğu (Türkistan/Uygur),
              Kuzey-batı (Kıpçak) lehçe gruplarına üye Türk lehçelerini ana dilleri olarak konuşan Türkler
              yaşamaktadır.

              Bölümümüz, bu geniş alan üzerinde bulunan Türk dili konuşurlarının dili, edebiyatı, tarihi,
              sosyo-kültürel  yapıları,  uluslararası  ilişkileri  konularında  interdisipliner  bir  anlayış  içinde
              eğitim-öğretim vermektedir.
              Bölümümüz 1992 - 1993 öğretim yılından başlayarak hem lisans hem de lisans-üstü düzeyde
              öğrenci almaktadır. Bölümümüz ilk lisans mezunlarını 1996 yılında vermiştir.


              Öğretim Programının Yapısı ve İçeriği

              Bölümümüz,  her  bir  standart  Türk  lehçesi  temelinde  belirlenmiş  dersler  ile  bütün
              öğrencilerimizin  ortak  sorumlu  olduğu  derslerden  oluşan  Bölüm  Lisans  Programı
              uygulamaktadır. Öğrencilerimizin bu Bölüm Programı içinde en az iki standart Türk lehçesini
              seçerek  lisans  ders  programını  tamamlaması  gerekmektedir.  Bölüm  Programında  yer  alan
              standart  Türk  lehçelerinden  ikisinin  seçimini  öğrencilerimiz,  öğrenimlerinin  birinci


                                                          25
   20   21   22   23   24   25   26   27   28   29   30