Page 29 - dtcf-tanıtım-kitapcığı
P. 29

sorgulayan  filolojik  çalışmalardan  (örneğin  Türk  dili  ve  edebiyatı  ya  da  İngiliz  dili  ve
                  edebiyatı alanlarında olduğu gibi) farklılık gösterir.
                  Çünkü  dilbilim  alanında  dil,  ürünü  olduğu  insan  beyninden,  onu  kullanan  bireyden  ve
                  kullanıldığı  toplumsal  durumlardan,  etkilendiği  kültürel  çerçevelerden  ayrılmadan  ele
                  alınmaktadır.  Bu  nedenle  de  dilbilim  çalışmalarında  önce  insanın  dil  davranışı
                  betimlenmekte, ardından insanın dil davranışının tek tek dillerdeki görünümleri üzerinde
                  durulmaktadır.


                  Dilbilim Çalışmalarının Temel Yönelimleri
                  Dilbilim, insanın diğer canlılardan ayrıcalık belgesi olarak kabul edilen dili ve ona bağlı
                  olarak düşünceyi ve davranışı inceleme alanı olarak seçer. Dilbilim çalışmaları, tek tek
                  dilleri  daha  çok  tarihsel  gelişimi,coğrafi  görünümleri  ve  dilbilgisel  kuralları  açısından
                  sorgulayan  filolojik  çalışmalardan  (örneğin  Türk  dili  ve  edebiyatı  ya  da  İngiliz  dili  ve
                  edebiyatı  alanlarında  olduğu  gibi)  farklılık  gösterir.  Çünkü  dilbilim  alanında  dil,  ürünü
                  olduğu insan beyninden, onu kullanan bireyden ve kullanıldığı toplumsal durumlardan,
                  etkilendiği  kültürel  çerçevelerden ayrılmadan ele  alınmaktadır.  Bu nedenle de  dilbilim
                  çalışmalarında önce insanın dil davranışı betimlenmekte, ardından insanın dil davranışının
                  tek tek dillerdeki görünümleri üzerinde durulmaktadır.
                  Dilbilim  çalışmalarının  tüm  dünyadaki  temel  yönelimleri  şu  başlıklar  altında
                  toplanmaktadır:
                  1.  İnsanın  dil  yetisinin  görünümlerini,  beyindeki  dil  üretim  mekanizmasının  işleyişini
                  ortaya koymak,



                  2. İngilizce, Almanca, Türkçe, Lehçe gibi tek tek dillerin yapılarına yönelik betimlemeler
                  sunmak,



                  3.  Dilin  yazılı  ve  sözlü  olarak  kullanımına  yönelik  genel  kuralları,  eğilimleri  (yazılı  dilin
                  sözdizimsel  görünümleri,  yazılı  metin  türleri,  konuşma  türleri,  konuşma  eyleminin
                  görünümleri gibi) ortaya koymak,



                  4. Dil ile kültürün ilişkilenişi çerçevesinde, tek tek diller için dil kullanımındaki normları
                  (dilin  toplumsal  değişkelere  göre  kullanımı,  dilin  bireyin  iletişimsel  amaçlarına  göre
                  kullanımı gibi) saptamak,



                  5. Dilin nasıl edinildiğini ve nasıl öğretilmesi gerektiğini sorgulamak,



                  6. Anadili öğretimi, yabancı dil öğretimi gibi doğrudan dille ilgili olan alanlara, çalışma
                  yöntemi ve teknikleri sunmak.









                                                          29
   24   25   26   27   28   29   30   31   32   33   34