Page 28 - dtcf-tanıtım-kitapcığı
P. 28

Karşılaştırmalı Dil İncelemeleri, 20. YY. Dilbilim Akımları ve Evrensel Dilbilgisi gibi derslerde
                  dil,  dil  sistemi,  dilin  işleyişi  konularında,  pek  çok  dile  yönelik  uygulama  çalışmalarıyla
                  bilgilendirilen  öğrenciler,  doğal  olarak  program  boyunca  Türkçe  üzerinde  de  ayrıntılı
                  çalışmalar  yapmaktadırlar.  Örneğin  kendilerine,  Türkçenin  ses  yapısı,  seslerin  nasıl
                  çıkarıldığı, ses uyumları ve sese dayalı özellikler uygulamalı olarak öğretilmektedir. Öte
                  yandan, Türkçenin çekim ve türetmede ne gibi özellikler gösterdiği, biçimbilim açısından
                  incelenmektedir.  Ekler,  bunların  birleşmeleri,  ad  ve  eylem  çekimindeki  özellikler  ele
                  alınmakta;  ayrıca  sözcük  türleri,  eklerin  görevleri  üzerinde  de  ayrıntılı  bir  biçimde
                  durulmaktadır. Bu çalışmalar yapılırken öğrenci, çağdaş dilbilim ve dilbilgisi kuramlarıyla
                  da  beslenmekte  ve  bilgi  düzeyinin  karşılaştırma  ve  soyutlama  yapabilecek  düzeye
                  getirilmesi hedeflenmektedir.



                  Öğrenciye, Türkçenin sözdizimi özellikleri de değişik dilbilgisi yaklaşımları doğrultusunda
                  öğretilmekte ve dünya dillerinden bu açıdan ayrılan özellikleri karşılaştırmalı çalışmalarla
                  incelenmektedir.  Ayrıca öğrenci, sözcük ve tümce anlambilimi konusunda da Türkçede
                  ayrıntılı çalışmalar yapabilecek düzeye getirilmekte, bunu metindilbilim, üslup çalışmaları
                  gibi daha üst alanlar izlemektedir. Dünya dil aileleri ve Türkçenin dünya dilleri içindeki yeri,
                  tüm belirleyici özellikler doğrultusunda tartışılmakta, öğrencilerin yaşayan Türk dilleri ve
                  lehçeleri  konusunda  da  bilgilendirilmesine  çalışılmaktadır.  Bunlardan  başka,  dilin  ve
                  Türkçenin statüye, role ya da mesleğe, eğitim düzeyine vb. göre olan değişik kullanımları,
                  çocukta dil gelişimi gibi konular da program dahilinde öğrenciye aktarılmaktadır.



                  Dilbilim programında önemle üzerinde durulan bir başka alan ise, anadili ve yabancı dil
                  olarak  Türkçenin  öğretimi  konusudur.  Öğrenci,  bu  konularla  ilgili  olarak,  öncelikle
                  kuramsal düzeyde yetiştirilmekte, daha sonra ise özellikle Türkçeye yönelik uygulamalarla
                  bilgisi  pekiştirilmektedir.  Bölüm  programı  içinde  öğrenciye  bilimin  temel  kurallarını,
                  bilimsel  geleneği  aktarma  ve  bu  konuda  bilgilenmesini  sağlama  her  zaman  ön  planda
                  tutulmuş bir amaçtır. Bu doğrultuda, öğrenci, araştırma yöntem ve teknikleri konusunda
                  yetiştirilmekte, mezuniyet tezi başta olmak üzere tüm çalışmalarında kendisinden bilimsel
                  kurallara uyması ve onları uygulaması istenmektedir.



                  Dilbilim  Bölümü,  bu  güne  kadar  özellikle  dilin  önemli  bir  çalışma  malzemesi  olduğu
                  alanlara  eleman  vermiş  bir  daldır.  Reklamcılıktan  metin  yazarlığına,  halkla  ilişkilerden
                  düzeltmenliğe, Türkçe ve İngilizce okutmanlığına kadar uzanan geniş bir çalışma alanı olan
                  bu uzmanlık dalının önemi, ülkemizde de yavaş yavaş daha belirginleşmektedir. Mevcut
                  program  üzerinde  ise,  günün  gerekleri  doğrultusunda  düzenli  olarak  değiştirme  ve
                  yenileştirme çalışmaları yapılmaktadır.



                  Dilbilimci unvanını taşıyan mezunlarına bölümde, yüksek lisans ve doktora programlarıyla
                  lisansüstü çalışma olanakları da sağlanmaktadır.


                  Dilbilim Ne ile İlgilenir?
                  Dilbilim, insanın diğer canlılardan ayrıcalık belgesi olarak kabul edilen dili ve ona bağlı
                  olarak düşünceyi ve davranışı inceleme alanı olarak seçer. Dilbilim çalışmaları, tek tek
                  dilleri  daha  çok  tarihsel  gelişimi,coğrafi  görünümleri  ve  dilbilgisel  kuralları  açısından
                                                          28
   23   24   25   26   27   28   29   30   31   32   33